WORK UPSIDE DOWN

Immersive Artworks on the Future of Work

polina kanis
Adaptive Degradation

RO

Instalația Adaptive Degradation se concentrează pe munca unui operator care oferă sfaturi altora despre cum să scape de condițiile actuale de muncă. Oferind speranță și îndrumare apelanților ei, răspunsurile operatorului sunt singurele sunete înregistrate. Bazat pe opera filosofului Franco Berardi și ideea sa de zone de rezistență umană și mitul medieval al „autocastrării”, acest proiect explorează cum ar putea arăta rezistența împotriva unei piețe a muncii dezumanizante, automate și epuizante mental. Construcția în formă de cușcă pe care ecranul este montat arhitectural manifestă instituțiile raționalizate care încadrează condițiile de lucru din care operatorul oferă salvarea. 

Componenta video a acestui proiect a fost susținută de Fundația Gogova. 

EN

The installation Adaptive Degradation focuses on the labour of an operator who offers advice to others on how to escape the current labour conditions. Offering hope and guidance to her callers, the operator’s answers are the only recorded sounds. Based on the work of the philosopher Franco Berardi and his idea of zones of human resistance and the medieval myth of “self-castration”, this project explores what resistance against a dehumanizing, automated and mentally exhausting labour market might look like. The cage-like construction that the screen is mounted onto architecturally manifests the streamlined institutions which frame the work conditions that the operator offers salvation from. 

The video part of the project was commissioned by Gogova Foundation. 

Polina Kanis

RO

Polina Kanis s-a născut în 1985 la Leningrad și a absolvit Școala de Artă Rodchenko, Moscova, în 2011. În același an, a câștigat Premiul Kandinsky la categoria Cel mai bun tânăr artist pentru lucrarea video Eggs. În 2016 a primit Premiul Sergey Kuryokhin la categoria Media Object pentru lucrarea video The Pool (2015).
Lucrările sale au fost prezentate în numeroase expoziții solo și de grup, festivaluri și proiecții de film, printre care și expoziția solo de la Haus der Kunst München (2017), programul VISIO de la Palazzo Strozzi din Florența (2019), programul paralel al Manifesta 10 , participarea la Bienala Industrială de Artă Contemporană Ural (2015), Muzeul de Artă Contemporană Garage (2014, 2018), VI Bienala Internațională de Artă Tânără din Moscova (2015), Festivalul Internațional de Film Experimental din Moscova (2016, 2018), Festivalul de Scurtmetraj din Hamburg (2019) și multe altele. Filmele sale se află în colecțiile numeroaselor muzee și fundații, inclusiv la Fonds régional d’art contemporain Bretagne, Fondazione In Between Art Film, Roma sau Foundation Kadist, Paris. Kanis a fost un artist în rezidență la Rijksakademie van beeldende kunsten programs în Amsterdam (2017-2018) și ISCP New York (2020).

EN

Polina Kanis was born in 1985 in Leningrad and graduated from the Rodchenko Art School, Moscow, in 2011. That same year, she won the Kandinsky Prize in the Best Young Artist category for her video Eggs. In 2016 she received the Sergey Kuryokhin Award in the Media Object category for her video The Pool (2015).
Her work has been presented in numerous solo and group exhibitions, film festivals and film screenings, including a solo exhibition at the Haus der Kunst Munich (2017) the VISIO program at Palazzo Strozzi in Florence (2019), the parallel program of the Manifesta 10, in 2015 at the Ural Industrial Biennale of Contemporary Art, Garage Museum of Contemporary Art (2014, 2018), the VI Moscow International Biennale of Young Art (2015), the Moscow International Experimental Film Festival (2016, 2018), the Hamburg Short Film Festival (2019) and many others. Her films are in the collections of numerous museums and foundations, including the Fonds régional d’art contemporain Bretagne, Fondazione In Between Art Film, Rome, Foundation Kadist, Paris, etc. Kanis was an artist-in-residence at the Rijksakademie van beeldende kunsten programs in Amsterdam (2017-2018) and ISCP New York (2020).